بررسی نماد در شعر معاصر با تأکید بر آثار سلمان هراتی و سیدحسن حسینی و طاهره صفارزاده
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده صدیقه رسولیان آرانی
- استاد راهنما محمدرضا یوسفی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده نماد از منظر علوم بلاغی، کلمه، عبارت و یا جمله ای است که علاوه بر معنای ظاهری، طیف معنایی گسترده ای را به خواننده القا کند. بیان اندیشه های غامض عرفانی و انعکاس غیرمستقیم اندیشه های سیاسی و اجتماعی در قالب نمادین، سبب ظهور ویژه نماد در گستره شعر فارسی شده است. در ادبیات معاصر، علاوه بر عوامل مذکور، بروز مکاتبی که گرایش خاص به ابهام دارند، توجه به نمادپردازی را افزون تر می نماید. از این رو بررسی نمادهای شعر معاصر گره گشای ابهام حاکم بر آنهاست. در این پژوهش، نمادهای موجود در شعر هراتی، حسینی و صفارزاده (از هر کدام سه دفتر شعر) که از شاعران برجسته انقلاب و جنگ محسوب می شوند، در سه دیدگاه کلی معنایی، اجزا و عناصر تشکیل دهنده و میزان ابهام مورد بررسی قرار گرفته اند. دیدگاه معنایی، نماد را از لحاظ ارتباط با حوزه های فکر و اندیشه، مانند: اندیشه های اجتماعی، سیاسی، عرفانی و مذهبی مورد بررسی قرار می دهد. برخلاف نمادهای اجتماعی، (به جز یک مورد) نمادهای صرفا سیاسی در این پژوهش یافت نشد، بلکه معمولا در تلازم با نمادهای اجتماعی به کار رفته اند و فصل مشترک آنها، مسائل مربوط به انقلاب و دفاع مقدس است. نمادهای عرفانی و مذهبی در عین استقلال توانسته اند نمادهای اجتماعی و سیاسی را تحت تاثیر قرار داده و نمادهای چندوجهی به دست بدهند. توجه به این نکته لازم است که نمادها به جهت معنایی می توانند با گذشت زمان و تغییر شرایط، دگردیسی معنایی داشته باشند. نماد از دیدگاه اجزا و عناصر تشکیل دهنده، در دو دسته نمادهای طبیعی (شامل عناصر و مظاهر طبیعی و نمادهای حیوانی) و نمادهای غیرطبیعی (شامل نمادهای انسانی و نمادهای تاریخی و اسطوره ای) جای می گیرد که نمادهای طبیعی، بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده اند. در بررسی نماد از دیدگاه میزان ابهام، نمادهای حقیقی- نماد مطابق با تعریف اصلی خود- و موارد نزدیک به نماد، یعنی کنایه-های رمزی و استعاره های نمادنما قابل تعریفند. نتایج نشان می دهد که هراتی با 55درصد صفارزاده با 8 .30 درصد و حسینی با 2 .14 درصد در رده های اول تا سوم نمادپردازی قرار گرفته اند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که جنسیت در روند نمادپردازی تاثیری ندارد، بلکه بسته به سبک و رویکرد شاعر است.
منابع مشابه
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملتحلیل و بررسی گونههای تکرار در شعر طاهره صفارزاده با تأکید بر کتاب «بیعت با بیداری»
تکرار یکی از صنایع بدیعی است که به گونههای مختلف تحقق مییابد: تکرار مصوتها، تکرار کلمات و عبارتها، تکرار صامتها، تکرار مصوت و صامت با هم. غیر از موارد ذکر شده گاه مفاهیم شعری با عبارتهای گوناگون و در قالب الفاظ و تصاویر مختلف تکرار میشوند. همچنین تکرار واژهها در کنار ساختار نحوی یکسان، موسیقی شعر را تقویت میکند و گسترش معنایی به وجود میآورد. طاهره صفارزاده، از شعرای معروف پیش و پس از...
متن کاملسبک ایدئولوژیک شعر عاشورایی معاصر مطالعۀ موردی؛ شعر علی معلم، علی موسوی گرمارودی و طاهره صفارزاده
در این پژوهش با بررسی اشعاری از سه شاعر برجستة عاشورایی نشان داده شده است که این شاعران تا چه حد به چارچوبِ ایدئولوژی اسلامی (که مد نظر شاعران بوده است) پایبندی داشته و تا چه حد به خطوط قرمز نزدیک شدهاند و همچنین مشخص شده است که نوآوریهای شاعرانه و مفهومسازیهای ایدئولوژیکِ آنان در اشعارشان چه مواردی بوده است. در مجموع چنین نتیجهگیری شد که علی معلم دامغانی، شاعری سنتی است که گاهی برای پرورد...
متن کاملبررسی فرهنگ عامیانه در شعر انقلاب اسلامی (با تکیه بر اشعار قیصر امین پور، مهرداد اوستا، سیدحسن حسینی، حمید سبزواری، طاهره صفارزاده،احمد عزیزی، نصرالله مردانی، علی معلم، علی موسوی گرمارودی و سلمان هراتی)
در این پایان نامه فرهنگ عامه در شعر 10 شاعر انقلاب بررسی و استخراج شده است. در مرحله بعد، این موارد، بر اساس معیارهای زبانی تقسیم بندی گردیده و در نهایت، میزان کاربرد هر یک از شاخصه ها در شعر این 10 شاعر ارائه گشته است.
صورخیال شعر جنگ در اشعار حسن حسینی و سلمان هراتی
چکیده صورخیال بیان غیر مستقیم معنای پوشیده در پس کلمات است و تصویر اصطلاحی است که در نقد ادبی امروز به جای علم بیان بین منتقدان رواج دارد. تقریباً تمام اهل بلاغت، در گذشته و حال علم بیان را ایراد معانی واحد به طرق مختلف گفته اند و صورخیال را از مهمترین عوامل تأثیرگذاری شعر و ادبیت آن دانسته اند که علاوه بر آنکه زبان شعر را از زبان نثر متمایز می کند، ظرفیت زبان را نیز برای برانگیختن عاطفه افزای...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023